Koszyk
kamery mix znak zapytania

Jaka kamera samochodowa? Od czego zacząć? Na co zwrócić uwagę?

Planujesz zakup wideorejestratora do swojego auta lub dla kogoś jako prezent? Zupełnie nie masz pojęcia o co w tych kamerkach chodzi? Zadajesz sobie pytanie jaka kamera samochodowa? Zachęcam Cię zatem do zapoznania się z niniejszym poradnikiem. W możliwie najprostszej formie przedstawię od czego zacząć poszukiwania wideorejestratora i na jakie aspekty kamerek do auta zwracać uwagę. Zapraszam.

Dwa ważne pytania na początek

Jak bardzo mądrze skądinąd powiedział kiedyś Laska w kultowej komedii “Chłopaki nie płaczą”, w życiu powinieneś odpowiedzieć sobie na jedno, zaje*iście ważne pytanie. Jednakże na potrzeby tego poradnika od siebie podpowiem, że powinno się odpowiedzieć na dwa zaje*iście ważne pytania, zanim rozpoczniesz dalsze rozważania w kwestii wyboru kamery samochodowej. Odpowiedzi na te ważne pytania powinny wyznaczyć dalszy tok poszukiwań konkretnych modeli wideorejestratorów.

Po pierwsze: jaki budżet?

Na początek ustal wstępne widełki kwotowe, które chcesz przeznaczyć na zakup wideorejestratora. Rozrzut cenowy kamer dostępnych na rynku jest ogromny, zaczyna się już od kilkudziesięciu złotych (nie polecam) do ponad 2000 zł za wideorejestrator do auta.

Sugeruję, aby budżet ustalić na poziomie minimum 150-200 zł. Od tego pułapu zaczynają się przyzwoite kamery samochodowe, o sensownej optyce i podstawowej funkcjonalności. Na bardziej rozbudowane funkcjonalnie modele warto przeznaczyć kwotę rzędu ok. 300-500 zł. Najbardziej wypasione kamerki uznanych producentów i doposażone w różnorakie funkcje dodatkowe kosztują zwykle grubo ponad 500 zł. A gdyby dobrze się rozpędzić, to na kamerę do auta można wydać także kwotę czterocyfrową, niekoniecznie z jedynką na przedzie.

Po drugie: jakie oczekiwania / funkcjonalności?

Co do zasady, podstawowym zadaniem wszystkich kamer samochodowych jest rejestrowanie przebiegu jazdy w celach dowodowych. Tak jak zadaniem każdej lodówki jest schłodzić i utrzymać żywność w świeżości jak najdłużej. Mimo to mamy na rynku ogromny wybór lodówek od różnych producentów, z różnymi funkcjami dodatkowymi, opcjami, możliwościami… 

Nie inaczej jest z kamerami samochodowymi. Wszystkie zarejestrują przebieg trasy, jednak wiele z nich oferuje szereg funkcji dodatkowych. Funkcje te mogą – choć nie muszą – stanowić atrakcyjne rozszerzenie ich możliwości. Wszystko to kwestia potrzeb i preferencji.

Warto zatem odpowiedzieć sobie na pytanie: jakich funkcjonalności dodatkowych oczekujemy od wideorejestratora samochodowego? Przykładowo:

  • Czy kamera ma być tylko na przód pojazdu, czy także na tył? 
  • A może jeszcze dodatkowo ma nagrywać wnętrze? 
  • Czy kamera powinna nagrywać zdarzenia także podczas postoju na parkingu? 
  • Czy ma rejestrować prędkość i/lub pozycję geograficzną? 
  • Może chcesz, by można było ją także dodatkowo kontrolować ze smartfona, za pomocą dedykowanej aplikacji? 
  • Itp itd… 
Mio MiVue C450 pano

Popularne funkcje kamer samochodowych

Oto omówienie kilku dodatkowych funkcji, o które najczęściej pytają klienci poszukujący wideorejestratorów.

Autostart / nagrywanie w pętli / czujnik wstrząsów

Te funkcje to must-have absolutnie każdego wideorejestratora samochodowego. To jak koła i kierownica w samochodzie czy nogi u stołu. 

W żołnierskim skrócie:

  • Autostart. Samoczynne rozpoczynanie nagrywania po podłączeniu zasilania, które przeważnie załącza się z gniazda zapalniczki po uruchomieniu silnika w aucie.
  • Nagrywanie w pętli. Po zapełnieniu karty pamięci, kamera samoczynnie skasuje najstarsze nagrania i nadpisze je nowymi, a zatem nie ma potrzeby ręcznie opróżniać karty z nagranych plików.
  • Czujnik wstrząsów (G-Sensor). Po wykryciu uderzenia sprawi, że bieżący plik z nagraniem zostanie zabezpieczony przed nadpisaniem w pętli, co pozwala go później bezpiecznie skopiować, np. do komputera czy pamięci smartfonu.

Kamery jedno-, dwu- oraz trzykanałowe

Standardowo kamery samochodowe rejestrują przebieg trasy z przodu pojazdu. Warto jednak na wstępie rozważyć i zdecydować czy kamera ma nagrywać przebieg trasy także z tyłu pojazdu? Teoretycznie można założyć, że ktokolwiek wjedzie nam w tył, to jest jego wina, więc po co nam tam dodatkowa kamera? No dobrze, a jeśli ktoś wjedzie w tył, po czym natychmiast ucieknie z miejsca zdarzenia, nie dając czasu na reakcję? No właśnie… 

Dwukanałowe kamery samochodowe na przód+tył auta są bardzo popularne i coraz przystępniejsze cenowo, więc na pewno warto je rozważyć. Jednak coraz większą popularność zyskują także kamery trzykanałowe, rejestrujące jednocześnie przód, tył oraz wnętrze pojazdu. Dodatkową kamerę wewnętrzną z pewnością docenią zawodowi kierowcy, szczególnie zajmujący się przewozem osób. Zwracam także uwagę, że dodatkowe “oko” kamery obejmuje swoim polem widzenia częściowo także boki pojazdu. Dlatego też kamera 3-kanałowa świetnie sprawdzi się także w kontekście monitorowania parkingowego.

Tryb parkingowy (zwykle mylony z “czujnikiem ruchu”)

Zdecydowanie najczęściej poszukiwaną funkcją dodatkową kamer samochodowych, przez (jeszcze) nieświadomych klientów określana jako “czujnik ruchu”. Wie pan, żeby dobrze tablice czytało i miało czujnik ruchu na postoju. Tak to zwykle idzie, jednak sprawa jest nieco bardziej złożona. 

Po pierwsze – zasadniczo wyróżniamy dwa rodzaje trybów parkingowych: pasywny i aktywny. W dużym uproszczeniu, tryb pasywny reaguje tylko na wstrząsy. Gdy wykryje takowy, kamera uruchamia się (zwykle korzystając z własnego zasilania akumulatorowego) i po chwili rozpoczyna nagrywanie, więc w zasadzie nagrywa po fakcie.

W aktywnym trybie parkingowym kamera jest podłączona do zasilania cały czas i może reagować na ruch (nie tylko wstrząs) w swoim polu widzenia. Alternatywnie może także nagrywać w sposób ciągły, rejestrując absolutnie wszystko podczas postoju – w zależności którą z tych funkcji oferuje dany model kamery.

Po drugie – decydując się na zakup rejestratora z aktywnym trybem parkingowym trzeba wziąć pod uwagę, że kamera musi być podłączona do stałego zasilania zewnętrznego. Najpopularniejszym sposobem jest podłączenie zasilania do skrzynki bezpieczników w samochodzie za pomocą dedykowanego adaptera zasilania. Stąd też do kosztu zakupu kamery należy doliczyć koszt adaptera zasilania (ok. 70-150 zł) oraz ew. koszt montażu, jeśli nie planujesz zrobić tego samodzielnie.

Szersze omówienie trybów parkingowych znajdziesz w odrębnym artykule na naszym blogu.

kamery samochodowe zbiorcze min różne grupowe zdjęcie

Odbiornik GPS i ostrzeganie przed fotoradarami

Moduły odbiornika GPS w kamerach samochodowych spełniają trzy zasadnicze funkcje, a najbardziej kontrowersyjną jest rejestrowanie bieżącej prędkości pojazdu. Parametr ten może okazać się bronią obosieczną w sytuacji spornej na drodze.

Drugą funkcją jest rejestrowanie bieżącej lokalizacji geograficznej (współrzędnych), co zwykle można odczytać za pomocą dedykowanego oprogramowania udostępnianego przez producentów kamer. Trzecią zaś funkcją jest synchronizacja zegara w kamerze z systemem GPS, dzięki czemu data i godzina w urządzeniu będzie zawsze aktualna.

Funkcja ostrzegania przed fotoradarami oferowana jest przez nielicznych producentów kamer samochodowych. Zaznaczam, że nie jest to funkcja wykrywania fotoradarów. Działa ona w oparciu o zaszytą w pamięci urządzenia bazę lokalizacji fotoradarów, którą należy regularnie aktualizować. Osobiście uważam tę funkcję za dodatkowy bajer, aczkolwiek wideorejestratory marki Mio mają to rozpracowane całkiem nieźle. Niektóre modele tej marki świetnie radzą sobie nawet z odcinkowymi pomiarami prędkości na polskich drogach.

Odbiornik WiFi i aplikacja na smartfony

Wyobraź sobie, że jesteś świadkiem poważnego zdarzenia na drodze i chcesz na szybko sprawdzić film z kamery. Plik z nagraniem jest zapisany na karcie microSD w kamerze, ale nie masz przy sobie laptopa, a w Twoim telefonie nie ma slotu na kartę pamięci. Można spróbować odpalić filmik bezpośrednio na wyświetlaczu kamery, ale obsługa takiego miniaturowego ekranu jest zwykle dość upierdliwa – o ile kamera go w ogóle posiada. 

Właśnie wtedy bardzo przydaje się funkcja odbiornika WiFi oraz dedykowanej aplikacji na smartfony. Funkcja ta jest coraz popularniejsza, nawet w kamerkach z niskiego segmentu budżetowego. Dzięki apce można bezprzewodowo z poziomu smartfona kontrolować wideorejestrator, przejrzeć lub pobrać do pamięci telefonu nagrania z kamerki czy zmienić parametry pracy urządzenia. W mojej ocenie ta funkcjonalność jest zdecydowanie bardziej przydatna i praktyczna niż wspomniane wyżej GPS’y i fotoradary.

Rozwinięcie tematu znajdziesz w artykule na temat WiFi i aplikacji w kamerach samochodowych na naszym blogu.

screen z aplikacji
screen z aplikacji
screen z aplikacji

Przykładowe zrzuty ekranu aplikacji służącej do komunikacji z kamerami 70mai

Na co zwracać uwagę przy wyborze wideorejestratora?

Najpopularniejsze – choć z pewnością nie wszystkie – funkcjonalności dodatkowe kamer samochodowych mamy z grubsza rozpracowane. Pytanie na jakie kluczowe parametry należy zwracać uwagę przy wyborze kamery samochodowej?

Jakość obrazu / rozdzielczość / optyka

Jakość obrazu oraz możliwości w zakresie rejestrowania detali w nagraniach video to kluczowy aspekt, który determinuje faktyczną przydatność kamery samochodowej. Problem w tym, że postrzegana jakość rejestrowanego obrazu to kwestia bardzo subiektywna. Warto zatem obejrzeć przykładowe nagrania z różnych modeli kamer samochodowych, żeby ocenić własnym okiem, która z nich dla Ciebie nagrywa najlepiej. Jest jednak kilka parametrów, które w tej kwestii należy  rozróżnić.

Rozdzielczość obrazu

Co do zasady, im wyższa rozdzielczość, tym lepiej, bo rejestruje więcej szczegółówAbsolutne minimum to Full HD (1080p – czyli 1080 pikseli w pionie). Sporo modeli, nawet tych tańszych, dysponuje rozdzielczością 2.5K (min. 1440p), a coraz popularniejsze są kamery 4K (2160p).

Czy powinniśmy się zatem rzucać na kamery z nagrywaniem 4K? Niekoniecznie. Kamery z wysoką rozdzielczością rewelacyjnie spisują się w dobrych warunkach oświetleniowych (np. w słoneczny dzień). Jednakże w pogorszonych warunkach czy w nocy często kamery z niższą rozdzielczością radzą sobie nieco lepiej. 

Optyka / sensor

Układ optyczny, w dużym uproszczeniu składający się z soczewki obiektywu i sensora (matrycy), to właściwie podstawa rejestrowania jakiegokolwiek obrazu. Upraszczając znacząco temat, kamery samochodowe z optyką oparta o sensory marki Sony – w szczególności sensory z linii STARVIS, o ulepszonej wydajności w warunkach nocnych – to “pewniaki” i jakość rejestrowanego przez nie obrazu powinna stać na wysokim poziomie.

Tryby WDR / HDR

Często kamery są przez producentów wspomagane dedykowanymi trybami WDR (Wide Dynamic Range) oraz HDR (High Dynamic Range). Co one dają? Nie wnikając w techniczne detale, tryb WDR zwykle rozjaśnia obraz – szczególnie podczas jazdy nocą – ale znacząco zwiększa też niepożądany efekt szumów (ziarnistości) w obrazie. W praktyce zysk z zastosowania WDR jest nieznaczny.

Z kolei tryb HDR potrafi zrobić znaczącą różnicę i wydatnie przyczynić się do zwiększenia skuteczności w odczytywaniu detali w obrazie – szczególnie w nocy. Pod warunkiem jednak, że jest to uczciwie zaimplementowane przez producenta – a to niestety rzadkość. 

Przykładowe zrzuty z nagrań zarejestrowanych kamerą Mio MiVue 846, ze świetnie zaimplementowanym przez producenta trybem HDR (kliknij, aby powiększyć).

Reasumując, jak wspomniałem powyżej, niezależnie od rozdzielczości, sensora czy dodatkowych trybów, przed ostateczną decyzją zakupową zawsze warto obejrzeć przykładowe nagrania z wybranych kamer. Dzięki temu subiektywnie ocenisz czy materiał filmowy z danego wideorejestratora odpowiada Twoim oczekiwaniom.

Rodzaj zasilania – bateria vs kondensator

Wszystkie wideorejestratory do poprawnej pracy wymagają zewnętrznego zasilania, np. z zasilacza do zapalniczki samochodowej. Ponadto, kamery posiadają także wbudowane ogniwa, które podtrzymują krótkotrwale zasilanie po odłączeniu zasilacza zewnętrznego. 

Ogniwami tymi przeważnie są standardowe akumulatory litowo-jonowe, podobne do tych, które zasilają nasze smartfony, jednak o znacząco mniejszej pojemności. Dlatego też baterie nie zapewnią samodzielnej pracy kamery na długi czas. Zwykle maksymalny czas pracy kamery na akumulatorze to raptem kilka do kilkunastu minut. Akumulatory li-ion mają także ograniczoną żywotność i są podatne na potencjalne problemy spowodowane niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi (np. upał czy mróz).

Alternatywą dla akumulatorów są kondensatory, które oferują znacząco zwiększoną żywotność oraz są bardziej odporne na zewnętrzne czynniki atmosferyczne względem ogniw li-ion. Warto jednak wiedzieć, że kondensatory mają znikomą pojemność i w praktyce urządzeń wyposażonych w ten rodzaj ogniwa nie włączymy bez zasilania zewnętrznego.

Więcej szczegółów na ten temat znajdziesz w artykule kondensator vs bateria w kamerach samochodowych na blogu.

Sposób i dyskrecja montażu

Sposób mocowania kamery to kolejny aspekt, na który warto zwrócić uwagę. Najprostsza i najbardziej popularna metoda montażu to uchwyt przyssawkowy. Prosty w montażu i demontażu, jednak mogący sprawić psikusa w czasie upałów czy mroźnej zimy, gdy elastyczny materiał z którego wykonana jest przyssawka zmienia nieco swoje właściwości ssące, że tak to oględnie wyrażę.

Alternatywną metodą montażu jest uchwyt przyklejany do szyby za pomocą taśmy dwustronnej. Taśma dwustronna gwarantuje stabilność mocowania, aczkolwiek jest znacznie trudniejsza w demontażu. Zazwyczaj jednak do szyby mocowany jest sam uchwyt, na który nakładany jest rejestrator, więc samą kamerę można zwykle relatywnie łatwo zdjąć z uchwytu i schować, bądź zabrać ze sobą. 

Jeśli preferujesz, by rejestrator był zamontowany jak najbardziej dyskretnie i nie rzucał się w oczy z zewnątrz, ani nie zasłaniał widoku z kabiny, zdecydowanie warto szukać rejestratorów mocowanych za pomocą płaskiego uchwytu na taśmie dwustronnej. Alternatywnie warto rozważyć wideorejestrator w formie lusterka nakładanego na fabryczne lusterko wsteczne w kabinie pojazdu. 

kamery mix 3w1

Kamery samochodowe z różnymi rodzajami mocowań (od lewej: standardowa przyssawka, uchwyt klasyczny przyklejany, uchwyt płaski przyklejany).

Karta pamięci

Niemal każda kamera samochodowa wymaga dokupienia karty pamięci, jako nośnika, na którym rejestrowane będą pliki z nagraniami video. Podstawa to nie oszczędzać na kartach pamięci, pod żadnym pozorem. Najtańsze i niesprawdzone karty zwykle szybko dokonują żywota lub – co gorsza – powodują błędy i niepoprawne funkcjonowanie kamery. To może okazać się zgubne w najbardziej kluczowym momencie na drodze. Co ważne, klasa (szybkość) karty pamięci nie determinuje jej jakości i kompatybilności z wideorejestratorami. Wbrew pozorom kamery samochodowe nie wymagają superszybkich kart, zdecydowanie istotniejsza jest jej niezawodność i stabilność.

W toku kilkuletnich doświadczeń z wideorejestratorami oraz różnymi kartami pamięci, w ofercie umieściliśmy kilka modeli kart, zarówno tych standardowych, jak i tych z serii Endurance. Karty pamięci typu Endurance oferują zwiększoną żywotność i są dedykowane do zastosowania w kamerach samochodowych właśnie. Dlatego też zdecydowanie je polecam, choć trzeba uczciwie przyznać, że są po prostu droższe.

Przeczytaj więcej na temat kart pamięci do kamer samochodowych w odrębnym artykule na blogu.

karty pamięci zbiorcze mix

Popularne mity na temat kamer samochodowych

Na koniec chciałbym rozprawić się paroma popularnymi mitami na temat rejestratorów jazdy, które krążą szczególnie wśród osób nieco mniej zorientowanych w temacie. 

Odczytywanie tablic rejestracyjnych

Panie, żeby mi ta kamerka zawsze i dobrze czytała tablice rejestracyjne – klasyk gatunku.

To Święty Graal tej branży, lecz niestety… nie ma takiego rejestratora samochodowego, który byłby w stanie zawsze i w każdych warunkach odczytać tablice rejestracyjne. I myślę, że długo jeszcze takiego nie będzie… 

Tak na oko jakieś 99,97% kamer samochodowych nie radzi sobie zupełnie ze skutecznym odczytywaniem tablic w warunkach nocnych, w szczególności z pojazdów poruszających się z naprzeciwka. Naprawdę. Pozostały 0,03% kamer dostępnych na rynku radzi sobie z tym… czasami. W sensie, że też nie zawsze. Powiem więcej, odczytywanie tablic z jadących pojazdów nawet w warunkach dziennych może niekiedy stanowić spore wyzwanie, szczególnie podczas jazdy w pochmurny czy deszczowy dzień.

Wynika to z szeregu rozmaitych czynników, ale w głównej mierze – z niedoskonałości układów optycznych stosowanych w wideorejestratorach. Co do zasady, im lepsza optyka czy rozdzielczość, tym powinno być lepiej, choć jak zaznaczyłem powyżej – żadna kamera nie gwarantuje stuprocentowej skuteczności i należy to uznać za pewnik.

Tryb nocny

Wbrew obiegowej opinii nie istnieje coś takiego jak dedykowany “tryb nocny” w kamerach samochodowych. W zależności od jakości zastosowanego układu optycznego, jedne kamery nieco lepiej nagrywają w nocy od innych i odwrotnie. Określeniem “trybu nocnego” czasami producenci marketingowo opatrują tryby WDR lub HDR, które opisywałem powyżej. Mimo to, przeważnie rzeczywisty efekt zastosowania tego typu trybów jest mizerny. 

Klatkaż 60fps

Kolejny popularny mit, to rzekomo miażdżąca korzyść z rejestrowania obrazu w 60 klatkach na sekundę zamiast standardowych 30. Kwestia dyskusyjna to faktyczna skuteczność i korzyść płynąca z tych dodatkowych 30 klatek w jednej sekundzie. Wynika to choćby z czystej fizyki – im dłużej naświetlana jest jedna klatka, tym więcej światła, a zatem i szczegółów sensor jest w stanie wychwycić. Jeśli w jednostce czasu tę klatkę naświetlamy o połowę krócej, tym mniej światła i detali zostanie zarejestrowane. Oczywiście ujmując to w bardzo dużym uproszczeniu.

Na bazie własnych doświadczeń z kamerami samochodowymi różnej maści mogę stwierdzić, że nie widać znaczącej różnicy i korzyść ze stosowania trybu 60fps jest moim zdaniem nieadekwatna do oczekiwań. Dlatego też nie traktowałbym obecności trybu 60fps jako ostatecznego wyznacznika jakości i możliwości danego wideorejestratora. 

Kąt widzenia

Ostatni mit, z którym chciałbym się rozprawić to kwestia kąta widzenia obiektywu. Przeważnie poszukiwany jest jak najszerszy kąt, żeby “dużo było widać”. Paradoksalnie, im szerszy kąt widzenia obiektywu, tym zwykle niższa skuteczność w rejestrowaniu przez kamerę szczegółów w obrazie, w tym m.in. tablic rejestracyjnych. Druga sprawa to znaczące rozbieżności pomiędzy deklarowanym przez producenta w specyfikacji kątem widzenia soczewki, a rzeczywistym kątem rejestrowanym przez matrycę. Rozbieżności tych wartości są zwykle ogromne, stąd też sugeruję, by parametr kąta widzenia przy poszukiwaniu kamery do auta zszedł na zdecydowanie dalszy plan.

Jaka kamera samochodowa? Podsumowanie

Mam nadzieję, że po lekturze tego artykułu, odpowiedź na pytanie Jaka kamera samochodowa? stała się znacznie łatwiejsza. W razie dodatkowych pytań czy wątpliwości, zachęcam do pozostawienia komentarza pod tym artykułem lub kontaktu z naszą załogą.

W sklepie wideorejestratory.pl znajdziesz kamery samochodowe podzielone na popularne przedziały cenowe, a także kategorie funkcjonalne. Innymi słowy – dla każdego coś dobrego. Zapraszam serdecznie:

PS. Dla wytrwałych czytelników kupon rabatowy JAKAKAMERA naliczy dodatkowy upust na kamery samochodowe w koszyku przed złożeniem zamówienia. 🙂 Zapraszam!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Doświadczenie i specjalizacja

W branży samochodowych rejestratorów jazdy działamy nieprzerwanie od 2014 roku.

Darmowa dostawa 24h

Zamówienia powyżej 300 zł dostarczamy do paczkomatów InPost bezpłatnie.

Zakupy bez ryzyka

Masz aż 20 dni od otrzymania przesyłki na bezkosztowy zwrot zamówienia.

Bezpieczne płatności online

Zapłać szybko i bezpiecznie przelewem, BLIK'iem, kartą lub poprzez Google / Apple Pay.